Veren en dempers

Hoe kies je de juiste 4X4 ophanging 

Er komt een moment dat je voor de vraag komt te staan: “wat is het beste 4×4 veersysteem voor mijn auto?”. Dit kan veel eerder komen als je al op zoek bent naar manieren om je auto te verhogen . Want hoger is altijd beter toch?

Nu vinden we het vervelend om je bubbel te laten barsten, maar hoger is zeker niet altijd beter als het gaat om veersystemen. In feite wordt het waarschijnlijk een heel zware rit als je uiteindelijk luistert naar je vriend die zijn Offroad speeltje 5” heeft verhoogd.
Als het gaat om het kiezen van het juiste 4×4 vering voor uw auto, komt het er allemaal op neer hoe goed het voldoet aan je eisen.
Of je nu het hele weekend doorbrengt op een offroad terrein of liever een lijntje uitgooit  en achterover leunt  op het strand terwijl je naar de zonsondergang kijkt,

we zullen de verschillende soorten 4×4 veer systemen doornemen.
Dus voordat je eropuit gaat en je volgende salaris uit geeft aan het hoogste , slechtste configuratie , hier is alles wat je moet weten.

1 Alles wat je moet weten over de verschillende soorten 4×4 veersystemen.
2 Hoe werkt 4×4 vering?
3 Wat zijn de belangrijkste componenten van de ophanging?
3.1 Wat zijn de verschillende soorten veren?
3.2 Wat doet een schokbreker?
4 Wat zijn de verschillende soorten 4×4-ophanging?
4.1 Vaste asophanging
4.2 Onafhankelijke opschorting (IFS)
5 De 5 belangrijkste factoren om te overwegen bij het kiezen van een 4×4 ophangsysteem
5.1 1. Gewichtscapaciteit:
5.2 2. 4WD flex
5.3 3. Comfort
5.4 4. Duurzaamheid
5.5 5. Terrein

Net als bij een wegauto is de 4×4-ophanging een essentieel onderdeel dat bijdraagt ​​aan hoe goed uw 4WD rijdt, hoe capabel hij is op en naast de weg en hoe comfortabel het rijden is.
De 4×4-ophanging is ontworpen om de handling tijdens het offroad-rijden aanzienlijk te verbeteren door schokken te absorberen en trillingen die binnenin worden gevoeld te dempen na het raken van een hobbel of het rijden over een ruw oppervlak.
Het helpt ook bij de stabiliteit door ervoor te zorgen dat de wielen in contact blijven met de grond en de kans op wegrollen te verkleinen.
Een goed veersysteem vergroot het contact van uw banden met het oppervlak waarop u rijdt, terwijl het het draagvermogen en de handling verbetert voor een soepeler rijgedrag.

WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE COMPONENTEN VAN DE 4WD-OPHANGING?


Het meest cruciale onderdeel van een 4WD-ophangingssysteem zijn de veren. De veren ondersteunen het gewicht van uw voertuig en regelen de beweging die op de wielen eronder wordt uitgeoefend terwijl u over oneffen terrein rijdt. Er zijn ook 4 soorten veeropties, allemaal met verschillende kenmerken voor verschillende toepassingen.


1. Bladveren zijn ideaal voor het dragen van zware lasten. Ze zijn gemaakt van meerdere stukken verenstaal die - net als een blad - aan de as zijn vastgeschroefd.


2. Schroefveren verbeteren het rijgedrag en de rijkwaliteit. Met de juiste ondersteuning kunnen schroefveren ook het draagvermogen aanzienlijk verbeteren en zijn ze ideaal voor off-road reizen en over lange afstanden.


3. Torsiestaven verhogen de prestaties op en naast de weg aanzienlijk. Ze nemen minder ruimte in beslag dan schroefveren en verbeteren de rijkwaliteit en handling.

WAT DOET EEN SCHOKBREKER?


Laat me raden, je eerste gedachte was dat schokdempers de impact van stoten opvangen. In werkelijkheid doen ze dat niet. Ze verminderen echter wel de beweging van de veer, die uiteindelijk de schok absorbeert.
Als u bijvoorbeeld off-road rijdt in uw 4WD en een grote hobbel tegenkomt, zult u merken dat de beweging van de auto op en neer gaat - maar slechts één keer.
Dit komt doordat de ‘shock’ beweging in de veer is opgevangen, waardoor je comfortabeler rijdt.

WAT ZIJN DE VERSCHILLENDE SOORTEN 4×4 VERING?


STARRE ASSEN
Deze veersystemen bevinden zich aan weerszijden van een differentieel en zijn met elkaar verbonden met een enkel ashuis, dit maakt het afhankelijk. Wanneer een wiel omhoog of omlaag beweegt, heeft dit direct invloed op het wiel aan de andere kant.
Starre assen ook we massieve assen, of vering met actieve assen, zijn duurzamer dan de meeste onafhankelijke voorwielophangingsystemen en verhogen de tractie om over grote hobbels of heuvels te komen.
Ze leveren ook meer vermogen van de differentiëlen omdat er minder onderdelen zijn.

Voordelen van starre assen:
* Kan de rijkwaliteit verbeteren (soepeler)
* Verbeterde tractie over grote hobbels en heuvels
* Haal meer koppel uit de differentiëlen
* Duurzamer dan de meeste onafhankelijke wielophanging ( IFS )
Nadelen van starre assen:
* Kan meer “hobbelen”
* Minder bodemvrijheid door het asontwerp
* Zwaarder dan onafhankelijke voorwielophanging

ONAFHANKELIJKE OPHANGING (IFS)


In tegenstelling tot een afhankelijk veersysteem waarbij twee zijden zijn verbonden door een enkele as, is het belangrijkste kenmerk van dit systeem dat de ophanging niet met elkaar verbonden is.
In het midden van dit systeem bevindt zich een asbehuizing waarin het ringwiel en de drager levend zijn.
In plaats van asbuizen die naar elk wiel lopen, worden assen met constante snelheid gebruikt. Wanneer een wiel omhoog of omlaag beweegt, heeft dit geen invloed op het wiel aan de andere kant.
Hierdoor kunnen de bestuurders gemakkelijk door moeilijke terreinen manoeuvreren, wat een verbeterde handling en meer vrije ruimte aan de voorkant biedt.
Voordelen van onafhankelijke wielophanging
* Een meer comfortabele rit
* Lichter in gewicht
* Kan de grondspeling aan de voorkant verbeteren
Nadelen van onafhankelijke ophanging
* Kan duurder zijn
* Meer gecompliceerde installatie
* Reparaties zijn complexer (en duurder)
* Met meer verbindingen komt meer onderhoud; smering
* Gevoelig voor slijtage en beschadiging
* Minder duurzaam

DE 5 BELANGRIJKSTE FACTOREN VOOR HET KIEZEN VAN EEN 4×4 OPHANGSYSTEEM


1. GEWICHT / CAPACITEIT:
Denk aan alles wat je op en aan de auto meeneemt als je op weg gaat, zoals aanpassingen hebt aangebracht.
Van stalen bumpers met lier en sliders tot dubbele brandstoftanks, koelkasten, dakdragers of roofrack en meer, al dit extra gewicht vermindert de algehele prestaties en veiligheid van uw voertuig.

2. 4WD FLEX
Nadat u uw totale gewichtscapaciteit hebt berekend, is het volgende dat u moet overwegen 4WD flex. De beste manier om erover na te denken is: ben jij iemand die armen toe een ritje door de bossen rijd houdt versus iemand die niet bang is om de moeilijkste offroad uitdagingen aan te gaan.
De hoeveelheid flex bepaalt hoe uw banden op de grond blijven staan ​​(tractie), en beïnvloedt ook de kanteling van het voertuig.
Hoe meer flex je hebt, hoe gemakkelijker het is om door diepe sporen te rijden en de kans op wegrollen te verkleinen.

3. COMFORT
Als u het grootste deel van uw tijd doorbrengt met reizen naar afgelegen gebieden met af en toe off-road rijden of om het vinden van de beste visplek op het strand, wilt u zeker een veersysteem kiezen dat het comfort verbetert.
Er is niets erger dan 6 uur in de auto te zitten en elke hobbel te voelen.

4. DUURZAAMHEID
Duurzaamheid komt neer op het terrein waarop u rijdt en de activiteiten die u vaak doet. Als je het grootste deel van je tijd besteed aan het temmen van offroad-tracks  of als je lange afstanden aflegt, dan heb je zware schokdempers nodig.

5. TERREIN
Terrein speelt een belangrijke rol bij het bepalen van het type ophanging dat u kiest. Als je van plan bent om je 4x4 alleen te gebruiken voor stadsritten, dan heb je waarschijnlijk dat ophangsysteem van € 4.000 niet nodig dat je de afgelopen maand of zo hebt overwogen.
Als u echter van plan bent om de grenzen van je voertuig te verleggen op enkele van de ruigste circuits, dan raden we u aan om voor een heavy-duty veringset te gaan die aan uw behoeften voldoet.

Het hangt allemaal af van wat u rijd . Als je een weekendstrijder bent die elk weekend enkele van de gekste offroad-tracks aanpakt of naar afgelegen gebieden reist tijdens lange gezinsreizen, zal je vering veel sneller verslijten.
Dat gezegd hebbende, moet u uw ophanging altijd regelmatig laten controleren, vooral als u veel offroad-tracks gebruikt.

HOE WERKEN LIFT-KITS?
4×4 liftkits tillen uw vering op en helpen u de hoogte te krijgen die u nodig hebt om modderige, uitgesleten paden, strandpaden en doorwadingen aan te pakken.
Verschillende soorten liftkits kunnen van 2 inch tot 5 inch lift bieden. Dat zijn hoogtes van 40 mm, 80 mm, 100 mm en 125 mm.
Opmerking: De hoogte waarop u uw voertuig kunt optillen, verschilt van voertuig tot voertuig en is meestal gekoppeld aan de maat van uw banden. Tot een 2” verhoging is meestal te realiseren zonder al te veel aanpassingen.

Zonder de juiste 4WD-ophanging zul je het bijna onmogelijk vinden om wat enkele van de zwaarste offroad-tracks te bieden hebben aan te pakken.

Als het gaat om het afstemmen van een liftkracht die het beste past bij de behoeften van onze klanten, houden we rekening met de vraag of het voertuig al dan niet is uitgerust met een lier en bumper , met de achterbelasting - of deze nu licht, middelzwaar of zwaar is.
Het laadvermogen achter kan sterk variëren, afhankelijk van welke bagage, materiaal of bergingsmiddelen in de bagageruimte moeten worden vervoerd.
Als u een ladesysteem, een lange afstands brandstoftank, een dubbele wieldrager of zelfs een stalen achterbumper hebt, wij zorgen  ervoor dat u een kit ontvangt die aan uw behoeften voldoet, terwijl u zich houdt aan de normen en -voorschriften. Neem bij twijfel contact op met onze professionals, wij inspecteren graag uw 4WD, geven deskundig advies en leveren/installeren 4×4 accessoires van hoge kwaliteit.